Nissan Vuoden LEAF 2023 - Mallin omistajan käsikirja

9.17.5.3. ICC-järjestelmän rajoitukset

image

Alla on lueteltu ICC-järjestelmää koskevat rajoitukset. Jos autoa ei käytetä näiden rajoitusten mukaisesti, voi seurauksena olla vakava henkilövahinko tai kuolema:

  • ICC on tarkoitettu käytettäväksi ennen kaikkea suorilla, kuivilla ja avoimilla teillä, joissa liikenne on vähäistä. Emme suosittele ICC-järjestelmän käyttämistä kaupunkiliikenteessä tai ruuhka-alueilla.

  • ICC-järjestelmä ei sopeudu automaattisesti tieolosuhteisiin. Tätä järjestelmää tulisi käyttää tasaisesti virtaavassa liikenteessä. Älä käytä järjestelmää teillä, joissa on teräviä mutkia tai jyrkkiä ylä- ja alamäkiä tai jäisillä teillä, kovassa sateessa tai sumussa.

  • Älä koskaan luota yksinomaan ICC-järjestelmään, sillä etäisyyden hallintatoiminnon suorituskyky on rajallinen. Järjestelmä ei korjaa huolimatonta, huomiotonta tai poissaolevaa ajotapaa tai huonoa näkyvyyttä sateessa, sumussa tai muussa huonossa säässä. Vähennä auton nopeutta painamalla jarrupoljinta, riippuen edessä olevan auton etäisyydestä ja ympäröivistä olosuhteista, säilyttääksesi turvallisen etäisyyden autojen välillä.

  • Kun ICC-järjestelmä pysäyttää auton automaattisesti, laitteesi voi kiihdyttää automaattisesti jos auto on pysäytetty alle noin 3 sekunnin ajaksi. Valmistaudu pysäyttämään autosi tarvittaessa.

  • Kiinnitä aina huomiotasi auton toimintaan ja valmistaudu oikean seuraamisetäisyyden manuaaliseen hallintaan. ICC-järjestelmä ei ehkä ylläpidä valittua etäisyyttä laitteiden välillä (seuraamisetäisyys) tai valittua auton nopeutta tietyissä olosuhteissa.

  • Järjestelmä ei ehkä tunnista edessä olevaa autoa tietyissä tie- tai sääolosuhteissa. Välttääksesi onnettomuudet älä käytä ICC-järjestelmää seuraavissa olosuhteissa:

    • Teillä, joissa on raskasta, korkeanopeuksista liikennettä tai tiukkoja mutkia

    • Jäällä tai liukkaalla tiellä, kuten jäässä tai lumessa jne.

    • Huonolla säällä (sade, sumu, lumisade jne.)

    • Kun vettä, lunta tai likaa kiinnittyy puskuriin etäisyysanturin ympärille

    • Jyrkässä alamäessä tiellä (auto voi kiihdyttää asetettua ajonopeutta nopeammaksi, ja jatkuva jarruttaminen voi ylikuumentaa jarrut)

    • Toistuvissa ylämäissä ja alamäissä

    • Liikennetilanteessa, jossa voi olla vaikea pitää etäisyys autojen välillä jatkuvasta kiihdytyksestä tai hidastuksesta johtuen

    • Jokin muu lähde aiheuttaa häiriöitä.

  • Joissakin tie- tai liikenneolosuhteissa auto tai esine voi odottamatta joutua kosketuksiin anturin havaintoalueen kanssa ja aiheuttaa automaattisen jarrutuksen. Pysy aina tarkkaavaisena ja vältä ICC:n käyttämistä, jos sitä ei suositella tässä varoitusosiossa.

ICC-järjestelmä ei tunnista seuraavia kohteita:

  • Paikallaan olevat tai hitaasti liikkuvat autot

  • Jalankulkijat tai esineet tiellä

  • Samalla kaistalla vastaantulevat autot

  • Moottoripyörien ajoväli matkakaistalla

Seuraavissa olosuhteissa tutkatunnistin ei havaitse oikein edessäsi olevaa autoa ja järjestelmä ei välttämättä toimi oikein:

  • Kun anturin havaitsemistoiminto heikkenee (esim. sade, lumisade, sumu, tomumyrskyt, hiekkamyrskyt ja muiden autojen aiheuttamat roiskeet)

  • Ajettaessa jyrkkää alamäkeä tai voimakkaasti mutkittelevia teitä

  • Ajettaessa kuoppaisella pinnalla, esimerkiksi epätasaisella soratiellä

  • Jos lika, jää, lumi tai jokin muu aine peittää tutkatunnistimen alueen

  • Poikkeuksellisen muotoisen auton, kuten autojen kuljetukseen tarkoitetun perävaunun tai syväkuormausrekan/perävaunun, ollessa edessä olevan auton lähellä.

  • Muiden tutkalähteiden aiheuttamat häiriöt

  • Kun yliraskas kuorma on lastattu takaistuimelle tai auton tavaratilaan.

ICC-järjestelmä on suunniteltu tarkistamaan automaattisesti tutkatunnistimen toiminta järjestelmien rajoitusten mukaan.

Tutkatunnistimen havaintoalue on rajallinen. Edessä olevan auton on oltava ICC-järjestelmän havaintavyöhykkeellä, jotta autojen välisen etäisyyden havaintatila ylläpitäisi valittua etäisyyttä edessä olevaan autoon. Edessä oleva auto voi liikkua havaintavyöhykkeen ulkopuolelle johtuen sen sijainnista samalla kaistalla. Moottoripyöriä ei ehkä havaita samalla kaistalla edessä, jos ne matkustavat kaistan keskiviivan ulkopuolella. Kaistalle tulevaa autoa ei ehkä havaita, kunnes se on siirtynyt kokonaan kaistalle.

Jos näin käy, ICC-järjestelmä saattaa varoittaa kuljettajaa vilkuttamalla järjestelmän ilmaisinta ja antamalla merkkiäänen. Sopivan etäisyyden pitäminen edellä ajavaan autoon on tällöin tehtävä manuaalisesti.

ICC-järjestelmä (jossa on ProPILOT Assist) käyttää monitunnisteista etukameraa. Seuraavassa on ehtoja, joiden täyttyessä kamera ei ehkä havaitse autoa oikein ja edessä olevan auton tunnistus saattaa viivästyä:

  • Huono näkyvyys (esim. sade, lumisade, sumu, tomumyrskyt, hiekkamyrskyt ja muiden autojen aiheuttamat roiskeet).

  • Tuulilasin kamera-alue on huurteen, lian, veden, jään, lumen tms. peitossa

  • Etukameraan osuu kirkas valo (esim. auringonvalo tai vastaantulevien autojen kaukovalot).

  • Kirkas valo saa jalankulkijaa ympäröivän alueen peittymään varjoon, jolloin näkeminen on vaikeaa.

  • Kirkkaudessa tapahtuu äkillinen muutos (esimerkiksi kun auto ajaa tunneliin tai varjoisalle alueelle tai poistuu sellaisesta tai kun salama välähtää).

Tietynlaisilla teillä, esimerkiksi mutkaisilla, mäkisillä, kaartuvilla, kapeilla tai rakenteilla olevilla teillä ajettaessa, tutkatunnistin saattaa havaita eri kaistalla olevia autoja tai se saattaa hetkellisesti olla havaitsematta edessä ajavaa autoa. Tämä voi aiheuttaa sen, että tutkajärjestelmä hiljentää tai kiihdyttää autoa.

Ajoneuvojen havaitseminen saattaa myös häiriytyä auton tietynlaisen käytön (ohjausliike tai ajoasento kaistalla jne.) tai kunnon vuoksi.

Jos näin käy, ICC-järjestelmä saattaa varoittaa kuljettajaa vilkuttamalla järjestelmän ilmaisinta ja antamalla yllättäen merkkiäänen. Sopivan etäisyyden pitäminen edellä ajavaan ajoneuvoon on tällöin tehtävä manuaalisesti.

Pääaihe: