Nissan Vuoden LEAF 2023 - Mallin omistajan käsikirja
3.7.2. Ajokilometrien lisääminen
Matka, joka autolla voidaan ajaa riippuu useista tekijöistä. Todellinen ajokilometrimäärä vaihtelee seuraavista tekijöistä riippuen:
Nopeus ja kiihdytys
Auton kuorma
Auton lisälaitteiden aiheuttama sähkökuormitus
Liikenne- ja tieolosuhteet
NISSAN suosittelee seuraavia ajotapoja ajokilometrimäärän maksimoimiseksi:
Ennen ajoa:
Noudata määräaikaishuollon suosituksia.
Varmista, että renkaissa on riittävästi ilmaa ja oikea rengaspaine.
Varmista, että pyörissä on oikeat ohjauskulmat.
Lämmitä tai jäähdytä matkustamo samalla, kun autoa ladataan.
Poista autosta turha kuorma.
Ajon aikana:
Aja ECO-tilassa.
ECO-asento auttaa myös vähentämään virrankulutusta vähentämällä kiihdytystä verrattuna samaan kaasupolkimen asentoon D-vaihteella (ajo) (normaalitila).
Aja tasaisella nopeudella. Ylläpidä ajonopeus vakaalla kaasupolkimen asennolla tai käytä vakionopeudensäädintä tarvittaessa.
Kiihdytä vähitellen ja tasaisesti. Paina ja vapauta kaasupoljin rauhallisesti kiihdyttääksesi tai hidastaaksesi nopeutta.
Aja moottoriteillä kohtuullisella nopeudella.
Vältä toistuvia pysähdyksiä ja jarrutuksia. Ylläpidä turvallinen etäisyys edellä ajavaan ajoneuvoon.
Kytke ilmastointi ja lämmitin pois päältä, kun niitä ei tarvita.
Valitse kohtuullinen lämpötila- tai jäähdytyslämpötila virrankulutuksen vähentämiseksi.
Käytä vain tuuletinta vähentääksesi virrankulutusta.
Käytä kylmällä ilmalla lämmitettyjä istuimia (jos varusteena) ja lämmitettyä ohjauspyörää (jos varusteena) ilmastointijärjestelmän sijaan vähentääksesi virrankulutusta.
Käytä ilmastointia tai lämmitintä matkustamon lämpötilan hallintaan ja sulje ikkunat vähentääksesi ilmanvastusta moottoritiellä ajaessasi.
Vapauta kaasupoljin hidastaaksesi nopeutta, äläkä paina jarrupoljinta, jos se on liikenne- ja tieolosuhteiden puolesta mahdollista.
Auton varustukseen sisältyy hyötyjarrujärjestelmä. Hyötyjarrujärjestelmän ensisijainen tarkoitus on tuottaa virtaa, joka auttaa lataamaan litiumioniakkua uudelleen ja näin ollen lisää ajokilometrimäärää. Toinen hyöty on moottorijarrutus, joka toimii litiumioniakun olosuhteiden perusteella. Kun kaasupoljin vapautetaan D-vaihteella (ajo) tai B-vaihteella, hyötyjarrujärjestelmä hidastaa jonkin verran auton nopeutta ja tuottaa samalla virtaa litiumioniakulle.
Auton ajokilometrimäärä saattaa lyhentyä huomattavasti erittäin kylmällä ilmalla (esim. alle -20 °C (-4 °F)).
Jos ilmastointijärjestelmää käytetään matkustamon lämmittämiseen, kun ulkoilman lämpötila on alle 0 °C (32 °F), järjestelmä kuluttaa enemmän sähköä ja lyhentää auton ajokilometrimäärää enemmän kuin käytettäessä lämmitintä yli 0 °C:een (32 °F) lämpötilassa.