Suodata
MILLAISIA LATUREITA SÄHKÖAUTOILLE ON SAATAVANA?
Sähköautoille on saatavilla kolme eri laturityyppiä.<br><br> <ul> <li>tilapäislaturi, joka voidaan kytkeä normaaliin pistorasiaan</li> <li>ammattilaisen asentama, kotikäyttöön tarkoitettu kiinteä AC-kotilatauslaite</li> <li>pikalaturi, joka on nopein tapa ladata ja joita on lähinnä julkisissa latauspisteissä</li> </ul>
MITEN LÖYDÄN LÄHIMMÄN LATAUSPISTEEN?
Voit etsiä latauspisteitä ja tarkastella niiden tietoja autosi tietoviihdejärjestelmän näytöltä.
MITEN SAAN SÄHKÖNLATAUSPISTEEN KOTIINI?
Kotilataus on hyvä vaihtoehto ladata sähköauto itselle parhaiten sopivaan aikaan. Kysy lisätietoja Nissan-jälleenmyyjältä.
KUINKA PITKÄ TAKUUAIKA AKULLA ON?
Nissan ARIYAn, vuosimallin 2022 LEAFin ja Townstarin akuilla on 8 vuoden tai 160 000 km:n (kumpi täyttyy ensin) takuu. Lisätiedot ja ehdot löytyvät Nissanin huolto-/takuukirjasta.
ONKO SÄHKÖAUTOISSA VAIHTEITA?
Sähköautoissa ei tarvita vaihteita, koska sähkömoottori voi toimia kaikilla kierrosalueilla.
MIKÄ ON KILOWATTI (kW)?
Kilowatti (kW) on mittayksikkö, jota käytetään tehon mittaamiseen. Samoin kuin perinteisissä polttomoottoreissa, joissa tehon mittaamiseen käytetään hevosvoimia - mitä suurempi lukema, sitä enemmän tehoa on käytettävissä.
MIKÄ ON KILOWATTITUNTI (kWh)?
Kilowattitunti (kWh) kertoo, kuinka paljon energiaa tarvitaan auton käyttämiseen yhden tunnin ajan tietyllä kulutuksella.<br><br> Jos moottori on tehokkaampi tai ajetaan kovempaa, energiaa kuluu nopeammin/enemmän.
VOIKO SÄHKÖAUTOLLA AJAA PITKIÄ MATKOJA?
Sähköautot ovat kehittyneet vuosien varrella, ja niiden toimintamatkat ovat pidentyneet. Yhdessä jatkuvasti kasvavan julkisten latauspisteiden verkoston ansiosta voit ajaa autollasi useimmat ajomatkasi. Lue lisää täyssähköisten malliemme (Nissan ARIYA, LEAF ja Townstar EV) tuotesivuilta.
MILLÄ TAVALLA AC- JA DC-LATAUS POIKKEAVAT TOISISTAAN?
Vaihtovirtaa (AC) käytetään, kun kytket auton kotilaturiin, tavalliseen pistorasiaan tai julkiseen laturiin. Auton on muunnettava tämä virta akun lataamiseksi, joten AC-lataus on hitaampaa kuin DC-lataus.<br><br> Tasavirtaa (DC) käytetään yleensä julkisissa pikalatauspisteissä. Tasavirtalaturit toimivat suuremmalla teholla kuin vaihtovirtalaturit ja tukevat nopeampaa latausta. Silloin virta menee suoraan akkuun ilman muuntamistarvetta, mikä nopeuttaa latausta huomattavasti.<br><br> Helpoin tapa ymmärtää laturin nopeutta on katsoa laturin tehoa. Mitä suurempi luku, esim. ”150 kW”, sitä nopeampi lataus voidaan saavuttaa. Latausnopeus voi vaihdella akun kunnosta, lataustilasta, lämpötilasta ja muista tekijöistä riippuen.
MILLÄ TAVALLA KEVYTHYBRIDI POIKKEAA TAVALLISESTA TAI LADATTAVASTA HYBRIDISTÄ?
Kevythybridiautossa on pieni "ajoakku", joka auttaa vähentämään CO2-päästöjä. Kevythybridiautoja ei tarvitse ladata, sillä ne latautuvat ajon aikana. Auton liikkuessa tai hidastaessa vauhtia kineettinen energia kerätään talteen ja sitä käytetään akun lataamiseen.<br><br>
VOIKO KEVYTHYBRIDIAUTOA AJAA PELKÄLLÄ SÄHKÖMOOTTORILLA?
Ei. Kevythybridijärjestelmä tukee auton polttomoottoria auton CO2-päästöjen vähentämisessä. Voima auton liikuttamiseen saadaan polttomoottorista.
MITKÄ OVAT KEVYTHYBRIDIAUTON VOIMANSIIRRON KOMPONENTIT JA MITEN NE TOIMIVAT?
Nissan-kevythybridiauton voimansiirto koostuu 12 V:n litiumioniakusta, joka antaa lisävoimaa sähkömoottorin avulla. Polttomoottori on yhteydessä generaattoriin, joka mahdollistaa kaksisuuntaisen voimansiirron moottorin ja akun välillä.<br><br> Tämä parantaa Stop/Start -järjestelmää, pidempiä ja useammin toistuvia moottorin sammutuksia varten, mahdollistaen myös moottorin sammuttamisen, ennen kuin auto pysähtyy kokonaan (vain Xtronic-automaattivaihteistossa).
MITEN PITKÄ TAKUUAIKA KEVYTHYBRIDIN KOMPONENTEILLA ON?
Nissan-kevythybridin komponentit kuuluvat uuden auton 3 vuoden tai 100 000 km:n (kumpi täyttyy ensin) takuun piiriin. Lisätiedot ja ehdot löytyvät Nissanin huolto-/takuukirjasta.
MINKÄ TYYPPISIÄ HYBRIDIAUTOJA NISSAN TÄLLÄ HETKELLÄ TARJOAA?
Nissanin tämänhetkinen täyshybridimallistoon kuuluu Juke Hybrid. Hybridit käyttävät pyörien pyörittämiseen sekä sisäistä polttomoottoria että sähkömoottoria, jotka toimivat ajotavasta riippuen joko erikseen tai yhdessä.<br><br> Hybridijärjestelmä optimoi energialähteen automaattisesti ja voi ladata litiumioniakun polttomoottorin avulla ajon aikana. Se tapahtuu reagoimalla kaasupolkimeen kohdistuvaan paineeseen ja akun lataustasoon.<br><br> Toisin kuin ladattavat hybridit, itselatautuvat hybridit tarjoavat hyvän suorituskyvyn ja paremman tehon ei-hybridimallisiin Juke -malleihin verrattuna, eikä pistokkeen kytkemisestä tai auton lataamisesta tarvitse itse huolehtia.<br><br> Jos haluat lisätietoja Nissanin muista sähköstetyistä vaihtoehdoista, käy Kevythybridiautot- ja e-POWER-sivuilla.
MILLÄ TAVALLA TÄYSHYBRIDI POIKKEAA KEVYTHYBRIDISTÄ?
Kevythybridiautot käyttävät polttomoottoria voiman tuomiseksi pyöriin litiumakun tukemana. Stop/Start-teknologia lisää tehoa sammuttamalla moottorin auton rullauksen ajaksi tai jos kuljettaja nostaa jalan polkimelta alle 18 km/h:n nopeudella automaattivaihteistolla, mikä pienentää pakoputkipäästöjä ja käyttökustannuksia.<br><br> Täyshybridit käyttävät auton liikuttamiseen sekä poltto- että sähkömoottoreita.<br><br> Auto voi hyödyntää kumpaa tahansa lähdettä tai yhdistää molempien voimat, jotta saat pidettyä suorituskyvyn ja tehon mahdollisimman hyvässä tasapainossa.<br><br> Jos haluat lisätietoja Nissanin kevythybriditeknologiasta, käy Kevythybridiautot-sivullamme.
ONKO HYBRIDEJÄ AJETTAVA ERI TAVALLA KUIN TAVALLISIA AUTOMAATTIVAIHTEISIA AUTOJA?
Nissanin hybridiautoa ei tarvitse ajaa eri tavalla kuin tavallista automaattivaihteista autoa. Hybridijärjestelmä optimoi energialähteen automaattisesti, eikä sinun tarvitse huolehtia auton kytkemisestä laturiin tai sen lataamisesta.
MITÄ TAPAHTUU, JOS HYBRIDIAUTON LITIUMIONIAKKU TYHJENEE?
Onneksi tällaisesta tilanteesta ei ole pelkoa. Jos akun lataus on vähissä, moottori alkaa jälleen ladata hybridiauton akkua, kunhan säiliössä on riittävästi polttoainetta. Auto varoittaa polttoaineen vähiin käymisestä näyttämällä kojelaudassa varoituksen ja sytyttämällä polttoaineen varoitusvalon.
ONKO HYBRIDIAUTON AKULLA TAKUUTA?
Uuden auton takuun lisäksi (3 vuotta tai 100 000 km, kumpi täyttyy ensin), moottorin ja litiumioniakun kaltaisilla komponenteilla on 5 vuoden tai 100 000 km:n sähköosatakuu.
MILLÄ TAVALLA e-POWER JA TÄYSIN SÄHKÖTOIMINEN TAI HYBRIDI EROAVAT TOISISTAAN?
Nissanin e-POWER on ainutlaatuinen, sillä se antaa sähköauton jännityksen, välittömän kiihtyvyyden ja ajotuntuman ilman lataustarvetta. Pyöriä pyörittävä sähkömoottori saa voimansa litiumioniakusta, joka latautuu uudelleen sisäisen polttomoottorin tuottamalla sähköllä.
MITKÄ OVAT e-POWERIN KOMPONENTIT JA MITEN NE TOIMIVAT?
e-POWER-voimansiirtojärjestelmä koostuu seuraavista komponenteista:<br><br> <ul> <li>sähkömoottorista, joka pyörittää pyöriä.</li> <li>litiumioniakusta, josta sähkömoottori saa voimansa</li> <li>sisäisestä polttomoottorista, joka tuottaa energiaa akun lataamista varten</li> <li>generaattorista, joka muuntaa mekaanista energiaa sähköenergiaksi</li> <li>muuntimesta, joka ohjaa moottorista saatua energiaa litiumioniakun lataamiseen ja/tai voiman antamiseen sähkömoottorille</li> </ul>
MITÄ TAPAHTUU, JOS SÄHKÖMOOTTORILLE VOIMAA ANTAVA LITIUMIONIAKKU TYHJENEE?
Fiksun teknologian ansiosta e-POWER-autosi aktivoi automaattisesti sisäisen polttomoottorin, jos litiumioniakun lataustaso laskee alle tietyn tason.<br><br> Voit tarkistaa e-POWER-voimansiirron tilan auton mittariston sähkönkulutuskaaviosta. Siitä näkyy mm., onko moottori aktiivisena ja akun lataustilanne.
ONKO e-POWERISSA NELIVETO?
Tietyille malleille e-POWERiin on saatavana e-4ORCE-nelivetoteknologia.
MITEN PITKÄ TAKUUAIKA e-POWER-KOMPONENTEILLA ON?
Uuden auton takuun lisäksi (3 vuotta tai 100 000 km, kumpi täyttyy ensin), moottorin ja litiumioniakun kaltaisilla komponenteilla on 5 vuoden tai 100 000 km:n sähköosatakuu.
ONKO e-POWERIN LITIUMIONIAKKU VERRATTAVISSA NORMAALIN SÄHKÖAUTON AKKUUN?
Latauksen nopeuttamiseksi ja painon vähentämiseksi e-POWER-teknologia käyttää sähkömoottorin voimanlähteenä pienempää litiumioniakkua kuin tavallinen sähköauto.