Sähköistetty mallistomme
Sähköistetty mallistomme
HYBRIDI | e‑POWER | TÄYSSÄHKÖINEN | ||
---|---|---|---|---|
MITEN SE TOIMII? | Akku tukee polttomoottoria kiihdytyksen ja ajon aikana | Saa voimaa sekä poltto- että sähkömoottorista | Yhdistelmä polttomoottorista, joka lataa akkua, ja sähkömoottorista, joka pyörittää pyöriä | Saa kaiken tehonsa sähkömoottorista akun avulla |
MIKÄ PYÖRITTÄÄ PYÖRIÄ? | Polttomoottori | Sekä poltto- että sähkömoottori | Sähkömoottori | Sähkömoottori |
MITEN AKKU LATAUTUU? | Lataa ajon aikana regeneratiivisen jarrutuksen avulla | Lataa ajon aikana polttomoottorin ja regeneratiivisen jarrutuksen avulla | Lataa ajon aikana polttomoottorin ja regeneratiivisen jarrutuksen avulla | Lataukseen tarvitaan pistoke mutta lataa myös ajon aikana regeneratiivisen jarrutuksen avulla |
TARVITAANKO AUTOON POLTTOAINETTA? | Kyllä | Kyllä | Kyllä | Ei |
KUINKA TEHOKAS SE ON? | Vääntöavustus herkän kiihdytyksen avulla | Välitön vääntö ja hiljaisempi ajo | Välitön vääntö ja hiljainen ajo | Välitön vääntö ja hiljainen ajo |
CO2-PÄÄSTÖT | Pienemmät päästöt kuin polttomoottoriautoissa | Huomattavasti pienemmät päästöt kuin polttomoottoriautoissa | Huomattavasti pienemmät päästöt kuin polttomoottoriautoissa | Ajettaessa päästötön |
KUINKA SUURI OSA AJASTA AJETAAN SÄHKÖMOOTTORIN VOIMIN | 0 % | 67 % | 100 % | 100 % |
Sähköajoneuvon jännitys ja polttomoottoriauton vaivattomuus.
Sähköajoneuvon jännitys ja polttomoottoriauton vaivattomuus.
Sähköajoneuvon jännitys ja polttomoottoriauton vaivattomuus.
Siirry seuraavaan vaiheeseen
[1] Perinteiseen polttomoottorilla varustettuun X-Trailiin verrattuna. Vertailu tehty Nissan X-Trail MHEV 2WD N-Connecta 5-paikkainen ja Nissan X-Trail e-POWER 2WD N-Connecta 5-paikkaisen välillä. Nissan X-Trail MHEV 2WD N-Connecta 5-paikkainen: yhdistetty polttoaineenkulutus (uusi mittaustapa, WLTP) (l/100 km) min/maks: 7,2; CO2-päästöt yhdistetty (g/km) min/maks: 162. Nissan X-Trail e-POWER 2WD N-Connecta 5-paikkainen: polttoaineenkulutus yhdistettynä (uusi mittaustapa, WLTP) (l/100 km) min/maks: 5,9; CO2-päästöt yhdistettynä (g/km) min/maks: 133.
[2] Nissan X-Trail e-POWER- Yhdistetty polttoaineen kulutus (uusi mittaustapa, WLTP) (l/100km) min/maks: 5,8 ─ 6,2. Yhdistetyt CO2-päästöt WLTP (g/km) min/maks: 132 ─ 141.
[3] Nissan X-Trail e-4ORCE- Yhdistetty polttoaineen kulutus (uusi mittaustapa, WLTP) (l/100km) min/maks: 6,3 - 6,7. Yhdistetyt CO2-päästöt WLTP (g/km) min/maks: 143 - 152.
[4] Älä luota pelkästään kuljettajaa avustaviin ominaisuuksiin. Kuljettaja on aina vastuussa ajamisesta. Jotkin ominaisuudet eivät välttämättä toimi kaikissa tilanteissa ja olosuhteissa. Ota huomioon nopeusrajoitukset ja muut rajoitukset. Nissan-jälleenmyyjä kertoo Nissan-teknologioihin liittyvät ehdot. Löydät ne myös osoitteesta www.nissan.fi/
[5] 12,3” täysin digitaalinen TFT-mittaristo on saatavana N-Connecta varustelutasosta alkaen.
[6] Ominaisuudet saatavana versiosta riippuen vakiona tai lisävarusteena (lisämaksua vastaan).
Huomaa, että kaikki kuvat ja tuotetiedot ovat suuntaa-antavia. Teemme parhaamme, että tiedot pitävät paikkansa ja ovat ajan tasalla, mutta jatkuvan tuotekehityksemme vuoksi tiedot ja varusteet voivat muuttua milloin tahansa ilman ennakkoilmoitusta. Viimeisimmät, ajantasaiset hinta- ja tuotetiedot saat Nissan-jälleenmyyjältäsi. Tässä näkyviä toimintoja ei välttämättä ole saatavilla tai ne ovat saatavilla vain lisävarusteena. Joissakin tapauksissa kuvat edustavat muita kuin Suomessa myytäviä malleja, varustetasoja tai tarjouksia. Tässä näkyviä ominaisuuksia ei välttämättä ole saatavilla tai ne ovat saatavilla vain lisävarusteena (lisämaksua vastaan)
Automalleille ilmoitetut kulutusarvot on mitattu EU-lainsäädännön määrittelemällä testillä riippumattomassa tutkimuslaitoksessa. Energian ja polttoaineen kulutusarvot on tarkoitettu eri automallien väliseen vertailuun. Ne perustuvat keskivertoajoa jäljittelevään mittaukseen, eikä niillä voida kuvata tarkalleen auton tapauskohtaista kulutusta liikenteessä ajettaessa. Käytännön ajotilanteissa kulutukseen ja toimintamatkaan vaikuttavat muun muassa sähköajon osuus, lataaminen, kuljettajan ajotapa, ajonopeus, lämpötila, esilämmitys, keli- ja ajo-olosuhteet, ilmastoinnin tai lämmityksen käyttö, kuormaus sekä autolle tehdyt huollot. Tämän vuoksi kulutus ja toimintamatka voivat poiketa merkittävästikin ilmoitetuista arvoista.
Matala lämpötila tai korkea ajonopeus vaikuttavat sähköauton kulutukseen enemmän kuin polttomoottoriauton. Talvikäytössä sähköauton kantama jää tyypillisesti huomattavasti keskimääräisiä olosuhteita alhaisemmaksi. Mikäli autolla ajetaan suurilla ajonopeuksilla, vedetään perävaunua tai sillä ajetaan talviolosuhteissa lyhyitä ajomatkoja, sen kulutus voi olla jopa moninkertainen ilmoitettuun verrattuna.
Aktiivisia turvavarusteita ja kuljettajaa avustavia järjestelmiä ovat esimerkiksi automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, kaista-avustin, mukautuva vakionopeudensäädin ja liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä. Nämä järjestelmät lisäävät auton ajomukavuutta ja turvallisuutta sekä pienentävät onnettomuuksien todennäköisyyttä. Järjestelmiin ja niiden ominaisuuksiin kannattaa tutustua huolellisesti. Järjestelmien rooli on kaikissa tilanteissa ainoastaan kuljettajaa avustava, eivätkä ne poista kuljettajan vastuuta auton hallinnasta ja esimerkiksi liikenteen tai liikennemerkkien seurannasta. Järjestelmien toiminta perustuu muun muassa erilaisiin tutka-, laser- ja kameraantureihin. Niiden toimintaa voivat rajoittaa esimerkiksi tien tai muun liikenneinfrastruktuurin kunto, sääolosuhteet, kylmä tai kuuma lämpötila, ilman väreily, huono ajokeli tai heikko näkyvyys. Toimivuuden edellytyksenä on, että anturit eivät ole peittyneenä tai huurtuneena ja niiden näkyvyys on esteetön. Esimerkiksi lumisateella tai lumen pölytessä tienpinnasta antureita voidaan joutua puhdistamaan tuulilasin ja ajovalojen tapaan.
Järjestelmät saattavat reagoida poikkeuksellisesti liikenneympäristöön tai muihin ajoneuvoihin esimerkiksi tien kaventuessa tai kaartaessa jyrkästi, tai tietyömaiden poikkeusjärjestelyissä. Auton ilmoittama nopeusrajoitus saattaa ajoittain olla virheellinen. Tämä voi johtua ongelmasta liikennemerkin tunnistamisessa, tai karttapohjan puutteellisesta tai vanhentuneesta tiedosta, kuten kesä- tai talvinopeusrajoituksista.
Järjestelmien oikeanlainen toiminta edellyttää käyttöohjeiden noudattamista sekä auton säännöllistä huoltamista valmistajan Suomeen laatiman huolto-ohjelman mukaisesti. Mikäli antureissa tai niiden kiinnityksessä epäillään vaurioita, antureita irrotetaan tai niille tehdään toimenpiteitä, on ensiarvoisen tärkeää huomioida valmistajan korjausohjeistus. Esimerkiksi tuulilasin vaihdon tai nelipyöräsuuntauksen yhteydessä auton järjestelmät tarvitsevat tyypillisesti kalibroinnin. Antureiden oikeanlainen kohdistaminen on ensiarvoisen tärkeää niiden toiminnan kannalta, joten vauriot on syytä tarkistaa myös pienten kolhujen tai esimerkiksi lumikinokseen osumisen jälkeen.